Cres

Cres

Městečko Cres leží na západním pobřeží stejnojmenného ostrova a je bezesporu jeho centrem. Je obklopeno řídce porostlými vrcholky. Širší okolí městečka je nejúrodnější a intenzivně zemědělsky využívanou částí ostrova. Městské opevnění pochází z doby vlády benátských dóžat na ostrově a dochovalo se v dobrém stavu, včetně původních městských bran.

Od parkoviště na náměstí Trg Sv Franje dojdete k místnímu františkánskému klášteru ze 14. století. Zde je uložena nejstarší chorvatská bible psaná hlaholicí, která byla vytištěna roku 1494 v Senji. Pěkný pohled do půvabné rajské zahrady kláštera se sloupovou chodbou, studnou a bustou Antonia Petrise, prvního františkána na ostrově Cres. Kolem starého přístavu pulzuje srdce města: na promenádě podél pobřeží mezi Cons Trg a Trg Petriča najdete malé obchůdky a boutique, kavárny, restaurace, také rybí trh, to vše doplněno několika pěkně opravenými historickými budovami. Napravo vede stará městská brána ze 16. století přímo do jádra historické části města. Hned za branou se tyčí zvonice farního kostela Panny Marie Sněžné, který byl vystavěn v 15.-16. století. Z vrcholu zvonice se můžete rozhlédnout po městě i okolí. Cesta směrem dál do centra města působí tak trochu tajemně, procházka liduprázdnými točitými uličkami Starého města však návštěvníkům umožní aspoň na chvilku zahlédnout skutečný život místních obyvatel. Staré ženy s pletacími jehlicemi v rukou sedí na židlích před domem, muži stáčejí ze sudů do lahví šljivovici a grapu, děti bezstarostně řádí v úzkých uličkách nerušené auty. Zastavit se můžete také u kapličky Svatého Izidora, v jejíž zvonici visí nejstarší zvon na ostrově, pochází ze 14. století.

CresPěkné koupání je prakticky podél celého pobřeží zálivu, užší pláže (oblázky, štěrk, kameny), stíněné vegetací. Pláže jsou místy doplněny betonovými a travnatými plochami. Díky pozvolnému vstupu do moře, je letovisko vhodné i pro rodiny s dětmi.

V sezóně se tu skoro každý den pořádají nejrůznější kulturní a zábavní programy, např. folklorní večery, módní přehlídky, divadelní představení na náměstí Pjaceta, koncerty vážné hudby ve františkánském klášteře, tradiční rybářské slavnosti, vystoupení populárních zpěváků a skupin. Velmi oblíbený je i Letní karneval (koncerty zábavné hudby, trhy místních domácích výrobků, vystoupení žonglérů, různých lidových umělců a sportovní soutěže).

Oficiální stránky města Cres

———————————————————————————–

Recenze Cres